Oranżeria Naukowa dla Najmłodszych 2015

Oranżeria Naukowa dla Najmłodszych to  zabawa naukowa dla dzieci w wieku 5-9 lat wprowadzona w 2012 roku do programu Letnich Spotkań z Nauką na prośbę Rady Upowszechniania Nauki PAN. Pomysłodawcą Imprezy był Jan Dąbkowski – obecnie prezes Stowarzyszenia Młodych Dziennikarzy „Polis”, współzałożyciel i członek European Youth Press. Oranżeria Naukowa nad Wdzydzami nie powstałaby jednak bez wielkiej pozytywnej presji prof. Magdaleny Fikus.

Oranżeria jest to forma tzw. Kawiarni Naukowej dla Dzieci. Ponieważ dzieci nie pijają kawy, lecz przeważnie oranżadę, stąd nazwa tego cyklu popularnonaukowych imprez dla najmłodszych.

Imprezy  "Oranżerii Naukowej" odbywają się w Ośrodku IBW PAN w Czarlinie –Skoczkowie nad Wdzydzami przed wykładami Letnich Spotkań z Nauką ( w tym roku o godz. 18.30) i mają charakter zabawy naukowej. Są one prowadzone w formie dialogu pomiędzy prowadzącym, a dziećmi, który to dialog był bogato przeplatany ciekawymi eksperymentami i zajęciami w tzw. warsztatach. Czas trwania pojedynczej imprezy wynosił ok. 30 minut.

_______________________________________________________________________________________

4 lipca 2015 roku, godz. 1830

 Zabawa Naukowa - nr 1 - dla Dzieci i dla Dorosłych!

dr Agnieszka Kijewska i dr Tomasz Kijewski

Zakład Genetyki i Biotechnologii Morskiej, Instytut Oceanologii PAN w Sopocie

Domowe laboratorium DNA

 DNA wbrew powszechnemu przekonaniu można zobaczyć gołym okiem. Jest wszędzie: w pomidorkach, w truskawkach, ziemniaku, naszych mięśniach. Jest w prawie każdej komórce każdego organizmu. Może tez być widoczne gołym okiem. Prosty sposób na wyodrębnienie DNA z komórek roślinnych i zwierzęcych pozwoli na udowodnienie, że DNA w komórkach jest zaskakująco dużo chociaż piękne ono nie jest. 

Ponieważ DNA można izolować za pomocą kilku prostych odczynników nawet na stole kuchennym, zaprosiliśmy dzieci i młodzież a także dorosłych na małe warsztaty pt. Domowe laboratorium DNA.

Na wstępie Imprezy uczestnicy wysłuchali pogadanki na temat budowy DNA i jego roli biologicznej, jak również znaczenia tej substancji w badaniach naukowych. Dzieci dowiedziały się, że przez całe życie, przy każdym niemal posiłku mamy kontakt z DNA podczas spożywania roślin i produktów zwierzęcych i nie stanowi ono dla nas zagrożenia.

 Część praktyczna prezentacji polegała na wykonaniu przez uczestników prostej procedury izolacji DNA z truskawek. W tym celu dzieci  przeprowadziły w szczelnej foliowej torebce homogenizację 2 – 3 truskawek w roztworze soli kuchennej i płynu do mycia naczyń. Roztwór ten przefiltrowano przez papierowy filtr do kawy, by uzyskać kilkanaście mililitrów roztworu w przezroczystym wąskim naczyniu. Następnie po ściance tego naczynia wlewano powoli spirytus rektyfikowany, który wytrącił z roztworu dobrze widoczny strzępek białawego, opalizującego DNA. Przy pomocy patyczka szaszłykowego wyjmowano strzępek DNA i przekładano do szczelnej probówki. Zamknięty w probówce, samodzielnie pozyskany DNA stanowił pamiątkę dla każdego uczestnika.